Bergstrøm

Guide til innhold i sosiale medier del 1: Research

Shazam! Du er klar – og det som et egg! Fersk Facebook konto, Instagram og hjemmeside for ditt nye brand. Men hvor skal du begynne? Hvordan legge en strategi for innhold?

Research er det mest fundamentale i en content marketing strategi. Hvem er målgruppen din, hvilke plattformer bruker de, hvordan interagerer de med hverandre? Dette er bare noen av spørsmålene du bør ha klar før start. Så kommer vi til Keyword research - en av mine favorittaktiviteter. Her står det faktisk litt mellom liv og død. Så viktig er det. Vi som står bak brands lever oss ofte såpass inn i dem at vi glemmer hvordan ”vanlige” folk tenker. Selv om det er naturlig for deg å søke på Google etter bedriftens rosastripet frottehåndkle, kan andre søke etter samme objekt – men i deres hode heter dette bare ”badehåndkle”.

Jeg anbefaler ofte kunder å strukturere hele sulamitten (hjemmeside, nettbutikk og det hele) basert på samme søkeord som de skal skrive innhold rundt senere. Selger du hagespader kan det være strategisk å bygge hjemmesiden på flere søkeord som har med hage å gjøre. Kanskje du kan inspirere folk som er på jakt etter blomsterjord til å lage nytt bed, med hagespaden din? Jeg tror du skjønner hvor jeg vil hen. Og jeg skal fortelle deg hvor du finner mye innsikt i akkurat dette. KeywordPlanner er kilden til visdom.

Her er et tydelig eksempel på forskjell i søkeordsvolum. Det viser seg at håndklær har langt flere søk per måned enn badehåndkle. (Nå setter vi det litt på spissen altså, du vet jo at badehåndkle som oftest brukes på stranden og håndklær brukes hjemme/oftere).

Et annet hot tips er Googles Trend rapport for søkevolum i forskjellige land og bransjer.

Til deg som er i startgropen – finn målgruppen, deres interesser og hvilke søkeord folk bruker for å finne dine eller konkurrentenes tjenester. Da er du godt på vei.

Guide til innhold i sosiale medier fortsetter, neste gang: innholdskonsepter!