Bergstrøm

Eksempel på digital strategi – steg for steg.

Første steget i utformingen av en digital strategi kan ofte være krevende. Spesielt om man er alene om det, eller arbeider i en liten bedrift. Men – ikke la deg avskrekke, dette klarer du! Jeg skal gi deg noen nyttige tips på veien. Under følger en liste over elementer som er fine å ha med i en digital strategi.

1. Hvem er målgruppen?
Hva vet du/dere egentlig om målgruppen deres? En liten fot i bakken for å evaluere hvor mye innsikt vi egentlig har er lurt. Kvalitative intervjuer og fokusgrupper med tenkt målgruppe eller helt andre mennesker kan gi ny og verdifull innsikt. Det samme gjør lytting i digitale kanaler.

2. Hva skal innholdet gjøre for målgruppen og for bedriften?
Her er det strategisk å skrive ned hva visjonen din er. Jeg driver klesmerket mitt Color Vision, og her er visjonen: Color Vision skal lage trendy og faglig relevant innhold om farge for kvinner mellom 25 og 45 som liker å skille seg ut. Grunnen til at denne visjonen skrives ned og et strategidokument forfattes, er fordi de er lette å glemme. Sentreres arbeidet med strategi rundt at vi aktivt jobber rundt dette dokumentet holder vi tråden.

3. Hvilke kanaler skal vi satse på?
Hvor er målgruppen? Facebook, Instagram, i Facebook grupper eller på forumer? Leser de spesifikke magasiner eller blogger? I markedsføringsverden har man lenge snakket om såkalte «tribes», som følge av økt globalisering. Hvor finnes din gjeng med likesinnede i verden? Kanskje det er vel så mange i australia som på svalbard, men de kommuniserer gjennom forum etc.

4. Hvilke innhold skal vi lage?
Jeg jobber i 3 måneders kampanjeperioder med klesmerket mitt, og sentrerer gjerne den digitale markedsføringen rundt et blogginnlegg. Deretter bryter jeg ned innlegget i mindre deler og publiserer forskjellige innlegg i forskjellige kanaler – men med samme budskap. Felles for alle typer innhold er at bilder og tekst må være bra, og ektefølt. Dersom du ikke har jobbet noe særlig med innhold, anbefaler jeg å starte med en blogg på nettsiden til din bedrift. Først kan du jo fortelle om alle aspektene rundt produkt (ene) dine i blogginnlegg, og så kan du utvide til andre typer innhold. Hvilket innhold vi lager kan også være avhengig av kanal – en lengre filmsnutt vil gjøre seg bedre på Youtube enn på Instagram.

5. Når skal innholdet postes?
Sett opp en plan for det neste halve året med store hendelser. Så kan du legge til hva som skal ut når i et excel dokument. Husk også (som med strategidokumentet) å gå tilbake til planen hver gang du arbeider med den digitale strategien, eller innholdsskapning. Da holder du det konsistent!

6. Hvordan skal vi måle om arbeidet med digital strategi har en effekt?
Den enkleste måten å måle arbeidet på er i økt mengde salg, både på nett og i butikk. I tillegg kan du måle engasjement gjennom deling, kommentarer og likes, antall sider lest på nett, tid brukt på side og mest populære innhold. Setter du i tillegg opp konverteringsmål i nettbutikken din, vil du kunne se hvilke innhold som generer salg, sign up på nyhetsbrev o.l. Gode mål er ofte en kombinasjon av svake mål (merkevarebyggende) og sterke mål (kjøp).

7. Gjør det gjør det gjennomfør det!
En strategi er en idè frem til du begynner på den. Du vil tidsnok se at jobber du jevnt og trutt med innholdsproduksjon kommer resultatene. Hvis du ikke har lyst til å gjøre det praktiske selv kan du alltids ta kontakt med oss!

Les også Guide til sosiale medier del 1: Research